УЧРЕЖДЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЯ

"ЛЕОНОВИЧСКАЯ ГОСУДАРСТВЕННАЯ ДЕТСКИЙ САД

- СРЕДНЯЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА"

 

Домашняя Вверх

 

 “О, край родны,

 край прыгожы…!”

 

ТЭМА: “О,край родны, край прыгожы…!”          

МЭТА: правесці завочнае падарожжа па родным краі, высветліць шлях, пазнаёміцца з вёскамі, палеткамі, прыродай, з усім тым, што сустракаецца па дарозе ў Нясвіж;

       развіваць памяць, уменне даць поўны і змястоўны адказ на пастаўленыя пытанні, кемлівасць;

       выхоўваць цікавасць і любоў да свайго роднага краю.

 

АБСТАЛЯВАННЕ: карта Беларусі і карта Мінскай вобласці (дзіцячыя) , цацка – цягнік, кніга загадак, “По родному краю”- кніга            К.Я. Шышыгінай “Музы Нясвіжа”, кніга – энцыклапедыя “Памяць”, 2001,набор фотаздымкаў “Жемчужины Беларуси”- Несвиж, кніжка – маляванка К. Шышыгінай “Нясвіж: назва горада”, малюнак Слуцкай брамы.

 

ХОД МЕРАПРЫЕМСТВА

ВЯДУЧАЯ (настаўнік)

Беларусь мая, маці родная, -

За сялом рака паўнаводная,

За ракой сады салаўіныя,

Льюцца песні  ўдаль пераліўныя.

    Беларусь – наша Радзіма. Колькі разоў мы вымаўляем гэтыя тры словы! Пра яе складаюць песні і вершы. Першы школьны ўрок прысвячаецца ёй – нашай Беларусі. І нам з вамі пашчасціла жыць, вучыцца і працаваць тут.

   Сёння мы адправімся ў падарожжа па сваім родным краі.

  Звярніце ўвагу на дошку (дзве карты).Параўнаем карту Беларусі і карту Мінскай вобласці. (Разглядаем і аналізуем).

   Так, на карце Мінскай вобласці мы можам паказаць наш канчатковы прыпынак. А дзе мы прыпынімся? Цікава? Ну дык пачнём наша падарожжа.

   (Выбіраецца вадзіцель цягніка, а ўсе астатнія вучні – вагоны)

 -Паехалі! (Вадзіцель рухае цягнік, а вучні выконваюць імітацыю рухаў рукамі і тупаюць нагамі).

   Спачатку высветлім, куды нам патрэбна трапіць.  А дапаможа нам крыжаванка. Адгадаўшы ўсе мае загадкі – пытанні, вы даведаецеся, куды мы адпраўляемся.

      Гатовы?

 

1.   Пара года, якая пачынае вучэбны год. (ВОСЕНЬ).                  3

2.   А пасля зімы заўсёды прыходзіць да нас… (ВЯСНА)

3.   А зімой абавязкова, хоць на некалькі дзён, выпадзе … (СНЕГ)

4.   Вёска, у якой знаходзіцца наша школа. (ЛЯВОНАВІЧЫ)

5.   Пара года, якая ідзе пасля восені. (ЗІМА)

6.   Як называецца першы месяц зімы, ён жа апошні месяц года. (СНЕЖАНЬ)

Н

Я

С

В

І

Ж

    Вось цяпер вы ведаеце, што мы адправімся ў падарожжа па сваім родным краі, а канчатковы прыпынак наш будзе ў Нясвіжы. Будзьце ўважлівыя, таму што мы пройдзем шлях толькі ў адзін бок, а дамоў вы будзеце вяртацца самастойна. Запамінайце вёскі, якія будуць трапляцца ў вас на шляху і вы ніколі не заблудзіцеся.

  - Вы гатовы? Паехалі! (імітацыя рухаў, вадзіцель рухае цягнік).

 

  ПЕРШЫ ПРЫПЫНАК. Вёска ЛЯВОНАВІЧЫ.

-Што вам вядома пра нашу родную вёску? (гучаць паведамленні-адказы дзяцей).

  (Абагульненне і слова настаўніка).

  Лявонавічы – цэнтральная вёска сельсавета і ЗАТ “1 Мая”. У 1720 г. Лявонавічы – сяло ў Навагрудскім ваяводстве ВКЛ. У 1870 – вёска ў Пацейкаўскай воласці таго ж павета. У 1890 годзе ў вёсцы адчынена рухомая школа граматы, у якой у 1890/91 навучальным годзе вучыліся 8 хлопчыкаў.

  Мала не толькі ўрока, але і дня, каб расказаць усё пра вёску. Дапамагчы вам можа кніга “Памяць” (рэклама кнігі).

  Перажыла вёска  вайну. Падчас вайны загінулі 49 землякоў. У 1976 г. на ўшанаванне іх памяці ў цэнтры вёскі пастаўлена стэла.

    На 01.01. 2001 . – у вёсцы 167 двароў, 431 жыхар.

   Зараз у нас ёсць: дом культуры, бібліятэка, два магазіны, школа, дзіцячы сад, аддзел сувязі, філіял “Беларусбанк”, урачэбная амбулаторыя, гараж, жывёлагадоўчая і свінаферма.

   Вось такая багатая і разнастайная наша вёска.                            4

- Адпраўляемся далей па сваім родным краі. (Імітацыя рухаў,   

адзін  вучняў рухае цягнік).

  А прыехалі мы ў наступную вёсачку нашага краю. Гэта вёсачка…

 Не так усё і проста.

ЗАДАННЕ: успомнім алфавіт і знойдзем патрэбныя літары. Кожны нумар – адпаведная літара  алфавіта ў сваім пэўным парадку.

 

4

1

2

18

21

15

27

 

 

 

 

 

 

 

 

  Гэта вёска ГАБРУНЫ.

Едучы ў горад Нясвіж нельга прамінуць вось гэту невялічкую вёсачку і поле, якое бясконца цягнецца да шашы. Поле ЗАТ “1 Мая”, на якім кожны год красуецца новы ўраджай . Зараз мы і адгадаем, які ўраджай можна сустрэць на полі.

ЗАГАДКІ

1.   На коліку сем саколікаў, кожны ў капотачцы. (Авёс).

2.   Было жоўтым, вырасла зялёным, сонца пацалавала, зноў жоўтым стала. (Пшаніца).

3.   Лата на лаце і шва не відаці. (Капуста).

4.   Не шыта, не кроена, а ўся ў рубцах. (Капуста).

5.   Гусі паляцелі, а лапы пакідалі. (Высечаная капуста).

6.   Кіну з мак, а вырасце з кулак. (Бурак).

7.   Чырвоненькі пеўнічак ў зямліцы спявае. (Бурак).

8.   Сама панна ў каморы, а яе косы на дворы. (Морква).

9.   Залатыя горы растуць у летнюю пору. (Копы).

10.                  Колькі на небе зорачак, столькі на зямлі дзірачак. (Ржышча).

-Менавіта ўсё гэта і можна сустрэць на полі.

Габруны – вёска невялічкая. У 1811г. – вёска фальварка Чанавічы, 1897 г. – вёска ў Ланскай воласці Слуцкага павету. З 12. 10. 1940 г. у Лявонавіцкім сельсавеце.

  У вёсцы ёсць магазін, жывёлагадоўчая ферма.

 

-Так, бачу вы стаміліся. Давайце заспяваем песню. Якое ж падарожжа без песень?

  (Гучыць песня “Если с другом вышел в путь…”)

 

-Паехалі далей! (імітацыя рухаў).                                                       5

   А праездам мы ў вёсцы ДУБЕЙКІ. Але ж у саму вёску              

 не збочваем. Навошта нам рабіць кругі, хочацца ж хутчэй у горад.

    Наступны раз адправімся ў падарожжа і абавязкова заедзем у Дубейкі, а там і ў Салтанаўшчыну. Я спадзяюся, што вам гэтыя вёскі таксама знаёмыя. А сёння ў нас мала часу. Таму прадоўжым наша падарожа.

   Наступная на шляху вёска асацыіруецца з лесам. Нельга прамінуць той лес, што знаходзіцца ў вёсцы КАЧАНОВІЧЫ, каб трапіць у Нясвіж.

     Качановічы – вёска Ланскага сельсавета. Не шмат жыхароў яе насяляе.. Ёсць у Качановічах клуб – бібліятэка, магазін, жывёлагадоўчая ферма,збожжасховішча.

 На вясковых могілках пахаваны 5 воінаў Савецкай Арміі, якія загінулі ў баі з гітлераўцамі пры вызваленні раёна. У 1970 годзе на магіле пастаўлены абеліск.

   -А вось давайце заглянем у лес, падыхаем свежым паветрам і адпачнём на паляне. А ў лесе водзяцца… Каб адказаць на пытанне, трэба адгадаць загадкі.

ЗАГАДКІ

1.За лесам коні ржуць, а дадому не ідуць. (Воўк)

2. Улетку шэранкі, узімку беленькі, доўгія вушы мае хутка ў лес уцякае. (Заяц).

3.Пад соснамі, пад елкамі ляжыць клубок з іголкамі. (Вожык).

4.Хто два разы на свет родзіцца? (Птушка).

5. Не доктар, а дрэвы лечыць. (Дзяцел).

6.Сівенькі конік, не паедзеш, не пагладзіш. (Вуж).

7.Хто мяне заб’е, той сваю кроў разалье. (Камар).

8. Семсот муляроў збудавалі дом без вуглоў (Мурашкі).

 

-       Малайцы! Усе мае заданні вам пад сілу.

Зраблю адну падказку, каб лягчэй было запомніць шлях у Нясвіж: звярніце ўвагу, што усе вёскі на шляху размешчаныя ў алфавітным парадку. Не я гэта прыдумала. Так яно было.

     (Габруны, Дубейкі, Качановічы, Нясвіж –таксама не выключэнне).

   - Паедзем далей? (адказы). Застаецца мала часу і трэба хутчэй дабрацца.

   (Імітацыя рухаў рукамі, нагамі. Вадзіцель рухае цягнік).

-       Ой, куды гэта мы трапілі? (перад вучнямі малюнак                    6

 Слуцкай брамы).

Здаецца чую рык гармат,

І шабляў звон, і куляў град.

Скажы: чаму ізноў не спіш,

Нясвіж?

Ля гэтых сцен прайшлі вякі,

Князі, уланы, мужыкі,

Так цяжка верыцца ў ціш,

Нясвіж.

Нібы на тых вякоў краю,

Ля Слуцкай брамы я стаю.

                               Л. Дайнека

  Вось і мы з вамі трапілі ў Нясвіж. І зараз знаходзімся ля Слуцкай брамы. А што вам вядома пра браму? (адказы дзяцей, падагульненне і зачытванне настаўніка. Кніга “Музы Нясвіжа”

К. Шышыгінай).

    Зараз паслухайце легенду, адкуль пайшла назва горада. (Нясвіж: назва горада. К. Шышыгінай-Патоцкай)

      Я спадзяюся, што няма ў класе вучня, які б не быў у Нясвіжы. Па–гэтаму зараз я прапаную вам самастойную працу. Разгледзьце фотаздымкі, малюнкі Нясвіжа. Каму што–небудзь вядома – падзяліцеся сакрэтам, раскажыце пра пабудову, выяву.

    А наша падарожжа завяршаеецца. І на тэму “Горад стары і такі малады – Нясвіж” мы пагутарым на наступным мерапрыемстве. Таму што пра Нясвіж вельмі многае патрэбна сказаць і разгледзець.

    (Пасля выканання задання ўсе вучні становяцца каля дошкі, успамінаюць маршрут, па якім патрэбна вярнуцца дадому).

-       А ці любіце вы свой родны край?

-       Дык давайце заспяваем песню.

(Гучыць песня “Люблю наш край, старонку гэту…”)

   

Вось і ўсё, пара развітвацца.

Да новых сустрэч!

 

СПІС ВЫКАРЫСТОЎВАЕМАЙ ЛІТАРАТУРЫ

1.Нясвіж: назва горада. Кніжка-маляванка К. Шышыгінай.

2. По родному краю. “Музы Несвижа” К.Я. Шишигина, 1986.

3.”Жемчужины Беларуси”. Несвиж (набор фотографий с пояснениями).

4.Несвиж (Дворцово – парковый комплекс)

5. Не ведае культура межаў. Ганецкая А.А.,2006.

6.Беларускія загадкі. Я. Саламевіч.- Мн., 1989.

7. Часопісы “Вясёлка” (дзіцячыя карты).